בדיקות קרינה אלקטרומגנטית מרשתות חשמל ומכשירי חשמל

זרם חשמלי יוצר סביבו קרינה אלקטרומגנטית הבנויה משדות מגנטים וחשמליים. עוצמת הקרינה נמצאת ביחס ישר לעוצמת הזרם במוליכים. בנושא זה נכללים מספר של קרינות שונות, בעלות תכונות שונות זו מזו למשל: קרינת רנטגן, אולטרא-סגול, אור נראה לעין, אינפרא- אדומה, גלי רדיו ועוד. סוגי הקרינות הללו נבדלות לפי אורך הגל. כאשר בוחנים את הנזק הנגרם לאדם, מבחינים בשתי רמות עקריות: קרינה מייננת וקרינה בלתי מייננת. הקרינה המייננת בתחום הגלים המאוד קצרים עם פגיעה רבה מאחר והיא נושאת אנרגיה רבה ופוגעת במבנה האטומי והמולקולרי של חומרים. קרינה זו  נוצרת מחומרים רדיו-אקטיבים. המחקרים מצביעים כי חשיפה לקרינה הבלתי מיינננת לאורך זמן עלולה לפגוע בילדים ב 20% יותר בהשוואה למבוגרים. ההשפעות העיקריות שאובחנו הן לוקמיה ואו פגיעה ברקמות. אירגון הבריאות הראו שקיים קשר אפשרי בין חשיפה לאורך זמן לשדות מגנטיים לבין פגיעה בבריאות, ובעיקר השפעה לרעה על הרכב דם. עקב ממצאים אלו פרסם אירגון הבריאות העולמי WHO ,המלצות על כללי הזהירות בחשיפה האלקטרו מגנטית כדי למזער כמה שיותר את כל הנזקים האפשריים, במיוחד לילדים. שהם רגישים ביותר לסכנות בפני הקרינה הזו

 

בישראל קבע המשרד לאיכות הסביבה סף חשיפה בריאותי לשדה מגנטי של 1000MG ולשדה חשמלי 5000V/M .
חשוב להדגיש כי סף זה מתייחס לחשיפה קצרת מועד.

החל משנת 2001 המשרד לאיכות הסביבה ממליץ לכל גורמי תכנון סביבתי ולחברת החשמל לתכנן לבדוק ולהפעיל את קווי המתח ומתקני ההשנאה החדשים כדי שלא יגרמו לחשיפת הציבור לשדה המגנטי העולה על 10MG בממוצע ע"פ 24 שעות ביממה.
חשוב לציין כי הארגון הבינלאומי לחקר הסרטן (IARC) קבע ב 2001 שמתקני חשמל החושפים את הציבור לאורך זמן לשדה מגנטי העולה על 2MG ,הוא גורם אפשרי לסרטן.

מדידות קרינה אלקטרומגנטית מרשת החשמל -סוגים של בדיקות קרינה

מדידת קרינה מארונות חשמל – ארונות חשמל  הינם מקור רב עוצמה לשדות מגנטיים . במידה וקיים אזור בו
שוהה אוכלוסיה בסמיכות לארון חשמל קיימת אפשרות לחשיפה גבוהה לקרינה מגנטית.

ב. מדידת קרינה משנאים ומקווי מתח עליים – שנאים נמצאים על עמודי חשמל באזורי מגורים ובחדרי שנאים
בבנינים. בשנאים זורמים זרמים גבוהים ויוצאת מהם הקרנה של שדות מגנטיים בתדרי הרשת. במצב בו
נמצא שנאי בקרבה של מספר מטרים ,יכולה להיווצר קרינה מגנטית גבוהה לנמצאים בסמיכות לו. לגבי מתח
עילי המשמש להעברה של הספקים גבוהים של החשמל, קווים אלה מייצרים שדה חשמלי ושדה מגנטי גבוה
בקרבתם ומתחתם. סמוך לבתי מגורים הקרובים לקווים אלו יתכנו עוצמות קרינה גבוהות
אשר דורשות בדיקת קרינה ומדידות העוצמה של הקרינה

ג. מדידת קרינה מחימום ריצפתי – שיטת חימום זו הינה שיטה בה מחדירים גופי חימום חשמליים מתחת לריצוף,
כאשר מופעל החימום עובר בגופי החימום הזרם החשמלי שגורם לחימום גופי החימום ובהמשך לחימום הריצפה במבנה.
הזרם שגורם לחימום גוף החימום והרצפה נוצר לשדה מגנטי חזק באזור הרצפה המחוממת. שדה זה
יכול להגיע לרמות הגבוהות מהערכים המומלצים ע"י המשרד לאיכות הסביבה ויכול ליצור סכנה מוחשית לילדים קטנים הזוחלים על הרצפה. ראוי לציין כי מחקרים אמפידיולוגים מצביאים על כך כי בחשיפה של 3-4MG ישנם פי שניים מיקרי לוקמיה בילדים מאשר ברמות חשיפה נמוכות יותר.

סכנות קרינה מחדרי שנאים –
המודעות ההולכת וגוברת לסכנות החשיפה הממושכת לקרינה אלקטרומגנטית תורמת לחשיבות נושא המיגון בפני קרינה. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מוכיחים קשר ישיר בין חשיפה ממושכת לקרינה אלקטרומגנטית מרשת החשמל להתפרצות מחלות קשות ונזקי בריאות שונים, בייחוד בקרב ילדים. חשוב לדעת כי בבנייני מגורים, בבנייני משרדים ובמבני תעשייה נמצאים חדרי שנאים שתפקידם להעביר את מתח התמסורת שמגיע מחברת חשמל המתח העליון למתח שמתאים לשימוש מכשירי חשמל בבית ובעסק המתח התחתון. כתוצאה מהפעולה נוצר שטף אלקטרומגנטי גבוהה ועלול לסכן את הדיירים שנמצאים בקרבתו לאורך זמן. לפיכך, המשרד להגנת הסביבה קבע הנחיות הנוגעות לאזורי שהייה סמוך לחדרי שנאים ותקנון לביצוע בדיקת קרינה מקצועיות ומהימנות.

"בדיקות קרינה ELF – Electro magnetic Frequncy

בישראל ישנם קווי מתח גבוהה סמוך לבנייני מגורים, בתי ספר, מבני ציבור ועוד.

וישנן אפשרויות לחשיפה של עוצמות גבוהות של השדה המגנטי.

בדיקת של קרינת ELF מאשרת לכם לדעת מהי עוצמת הקרינה האלקטרומגנטית באזור המגורים ובסביבת חייכם. צרו עמנו קשר לייעוץ קרינה כדי לוודא שאתם בטוחים

מה קורה לגופנו כאשר אנו נחשפים לקרינה?

קרינה בעוצמה הגבוהה פי 32 מהתקן – נצפו שינויים בתמונת דם בד”כ חוזר על עצמו לאחר מאה שעות מחשיפה.

קרינה בעוצמה הגבוהה פי 10 מהתקן – נצפו שינוים בתפקוד בלוטת -המגן והפרשת בלוטות פנימיות.

קרינה בעוצמה הגבוהה פי 400 מהתקן (כל-גופי) עליית עומס החום וטמפ’ הגוף, עלייה בתפוקת הלב, בזרימת-הדם ע”פ העור ובהזעה, ירידה בתפקודים מנטליים, שינויים פיזיולוגיים אחרים. בחשיפות גבוהות: עקה, כאב ראש, סחרחורת, טשטוש בחשיפוה קיצונית: התמוטטות המערכת התרמורגולטורית, עד-כדי כשל תרמורגולטורי ומוות

*עוצמת שדה האופיינית לציבור הרחב אינה עולה על 1 MG .
שירותי המדידה הניתנים ע"י המשרד הינם בהיתר שירות מספר 2162-01-4 של המשרד להגנת הסביבה.

השפעות קרינה אלקטרומגנטית על שווי נכסים

הקרינה האלקטרו מגנטית מרשת החשמל וממשדרי הסלולר עשויה לפגוע באופן משמעותי בשווי הנכס ויש סיבות:

  1. הסיבות הפסיכולוגיות – פחד מקרינה גם כאשר הקרינה נמוכה אבל גורמת לאנשים לחשוש מנזקי הקרינה למראה מקור הקרינה (עמודי חשמל או האנטנות ) מה שמביא לאובדן  קונים פוטנציאלים ובעקבות זה לירידות מחירים של הנכסים.
  2. רמות קרינה גבוהות שמונעות שימוש בחלק מאזורי הנכסים או השקעה יקרה במיגון כנגד קרינה
    בדרך כלל מצב הזה יוצר הפחתת ביקוש לנכס וירידה קיצונית במחיר.

בשנים האחרונות הזיהום האלקטרו-מגנטי גדל משמעותית בשל שינויים גדולים בתחום תשתיות חשמל וכבישים, הקמת כמות גדולה של אנטנות סלולאריות וכיסויים  אלחוטיים. גורמים אלו הביאו לגידול דרמתי של 40% בכמות התביעות המוגשות על רקע ירידות ערך של הנכסים. תופעה שנמצאת בעליה מתמדת בעקבות הנזקים לבעלי הנכסים

המלצות המשרד להגנת הסביבה להפחתת החשיפה לקרינה בלתי מייננת:

להלן מספר המלצות להפחתת החשיפה לקרינה בלתי מייננת במוסדות חינוך:

  1. בצעו טיפול להפחתת רמת הקרינה סביב לוחות וארונות חשמל– יש לבצע טיפול להפחתת רמות הקרינה סביב לוחות וארונות חשמל על ידי הסדרת ההארקות והחיבורים ורק במידת הצורך על ידי מיגון יעיל
  2. הימנעו ממיקום עמדות עבודה סמוך ללוחות וארונות חשמל שלא טופלו – יש להרחיק את עמדות העבודה של התלמידים והמורים 1.5 מטר מהקיר בו ממוקם לוח החשמל או ארון החשמל שטרם טופל
  3. בדקו את משנק התאורה האלקטרונית– יש לבדוק ולהחליף במידת הצורך את המשנק של התאורה הפלורסנטית או להחליף לתאורה עם הצתה אלקטרונית
  4. העדיפו שימוש ברשת אינטרנט קווית– יש להעדיף שימוש ברשת אינטרנט קווית. במידה והדבר אינו מתאפשר, מסיבות בטיחותיות או פדגוגיות, יש לעשות שימוש ברשת אלחוטית המשדרת רק בזמן הגלישה ולמנוע מצב שבו כל המחשבים בכיתה שישדרו באותו הזמן

הימנעו ממיקום עמדות עבודה בסמוך לציוד בעל מנוע חשמלי – יש לשמור על מרחק של כ-1 מטר בין ציוד בעל מנוע חשמלי לעמדת עבודה

סכנת החשיפה למקורות קרינה במוסדות ציבור

מוסדות ציבוריים רבים שנבנו לפני עשרות שנים כשעדיין לא הייתה מודעות לקרינה האלקטרומגנטית. מוסדות ציבור רבים  הוקמו סמוך למקומות קרינה כמו הגנרטורים ,עמודי החשמל והמתח הגבוה,קרינה מאל-פסק שנמצאת באזור רגליהם של העובדים בסביבת מחשב, ארונות חשמל ותקשורת חדרי שנאים, כבלי חשמל עמוסים העוברים ברצפות/תקרות וכו'. בנייה זו גורמת לכך שהאדם שנמצא בסביבת הקרינה לאורך זמן נחשף לרמות חריגות של קרינה אלקטרומגנטית. למקורות קרינה שונים עלולה לגרום לסכנות בריאותיות חמורות ולהתפתחות מחלות קשות. באמצעות מיגון נכון ויעיל אפשר להפחית את הקרינה.

יש לבצע בשלב הראשון מדידת קרינה מסודרת ומדויקת על ידי גורם רשמי ומוסמך בנושא על מנת לזהות את הקרינה האלקטרומגנטית ועוצמתה.

בשלב השני שלאחר ניתוח הנתונים שנמדדו, ניתן לקבל החלטה לגבי אופי הפעולה הנדרשת למיגון הקרינה כך שנוכל להגיע לפתרון יעיל ובטוח.
מיגון הקרינה נעשה ביחס לאזורי העבודה/קבלת קהל ,כך שהוא מתבצע על פי מפרט בהתאם לעוצמת וכיווני מקור הקרינה ע"מ להגיע לתוצאות משביעות רצון ועמידה ביעד המבוקש על פי ההמלצות של המשרד להגנת הסביבה.

ראו מאמר בנושא

דוח : קרינה מסוכנת בגנים ובבתי הספר ברחבי הארץ

מסמך של המשרד להגנת הסביבה חושף כי ביותר בארבעים אחוזים מהמוסדות החינוכיים אשר נבדקו ברחבי הארץ התגלו ממצאים חמורים על היקף קרינת החשמל, המגבירה את הסיכון למחלת הסרטן. האם בית הספר שבקרבת מגוריכם חשוף לקרינה המסוכנת?

יכול מאוד להיות שילדכם נמצאים בבית ספר ובו הרמות קרינה גבוהות! שאלתם את עצמכם מתי נעשתה שם בדיקת קרינה? האם בדיקת הקרינה נכונה? והאם היא תקפה?

על פי מספר רב של בדיקות קרינה מרשת החשמל בבתי ספר בארץ ניתן להסיק כי בהרבה בתי ספר ישנה בעיית קרינה אלקטרומגנטית מרשת החשמל אשר מסכנת את בריאות ילדינו .

לשם כך נערך בכנסת  דיון בנושא   אשר אפשר לדרישות ההורים להישמע ובו הוחלט לפעול לביצוע  בדיקות קרינה אלקטרומגנטית לפי דרישה.

אך ישנן לפחות 2 בעיות שיכולות להוביל למצב שבו ילדכם יחשפו לקרינה לפעמים אפילו בעוצמה גבוהה מאוד.

בעיה מס 1 (מקצועיות) לפי תקנות המדידה שנקבעו ע"י המשרד להגנת הסביבה יש לבצע מדידת קרינה בנקודות בהם שוהים תלמידים ובכל נקודה יש לבדוק את הערכים עד קבלת קריאה יציבה. בבית ספר שבו כ 40 כיתות, חדרי מחשב ועוד כמה אזורי שהיה, הבדיקה יכולה להמשך מספר שעות. אולם בפועל ישנם מקרים בהם הבדיקה מתבצעת במשך כחצי שעה עד שעה. בודקי קרינה מנוסים שמכירים היטב את הנהלים ואת מכשיר המדידה בו הם משתמשים יכולים לבצע קריאת מדידה מהירה נכונה ומדויקת. בפועל, בדיקות הקרינה מבוצעות ע"י בודקי קרינה שזוכים במכרז העיריה ( לרוב, הזול מנצח) ולא תמיד בודקי הקרינה מנוסים מספיק בכדיי לא לטעות בבדיקת קרינה מורכבת כגון בדיקת קרינה בבתי הספר.

בעיה מס 2 (התיישנות המדידה) כמו שהוזכר, רשת החשמל בבתי הספר מאוד מורכבת. כשתשתית רשת החשמל במצב תקין לא אמורה להיות בעיית קרינה מתשתית החשמל. אך בפועל אנחנו מוצאים מספר רב של מבנים בהם ישנה בעיית קרינה חמורה מתשתית רשת החשמל וזה בגלל חיבורים לקויים שנעשו ע"י חשמלאים שונים לצורך עבודות שונות בתשתית רשת החשמל במהלך שנת הלימודים או במהלך החופשות.  התערבות לא נכונה בתשתית רשת החשמל (בד"כ ע"י חשמלאי שלא מודע להשלכות פעולותיו) יכולה ליצור בעיית קרינה חמורה אשר מבטלת את מדידת הקרינה שנעשתה בעבר והופכת אותה ללא רלוונטית. מנסיוננו, כל התערבות בתשתית רשת החשמל מצריכה בדיקת קרינה מחודשת בבית הספר.

מספר פתרונות:

  1. צריך לדאוג שמבצע מדידת הקרינה הוא בודק קרינה מנוסה ובעל נסיון בבדיקת קרינה. לא לחפש את הזול ביותר כי במקרה זה הזול יכול להיות היקר ביותר (בריאות הילדים).
  2. לדאוג שכל תיקון או שינוי בתשתיות חשמל תאושר ע"י בדיקת קרינה מחודשת
  3. לבצע בדיקות קרינה אחת לשנה לפחות