מני סגל

מני סגל

מני סגל יועץ חשמל וקרינה, בעל ומנהל חברה קטנה מהידועות והיציבות במדינה, העוסקת למעלה מ 30 שנים, בכל שלבי העבודות בעולם הקרינה. החל משלב החיזוי והמדידות וכלה בשלב פתרונות. החברה בשיתוף פעולה הדוק עם החברות הגדולות בארץ, והגיעה להישגים מרשימים.

שאלות ותשובות בנושא קרינה בלתי מייננת

קרינה היא תופעה פיזיקלית של מעבר אנרגיה בצורות שונות למשל, התפשטות גלי קול באוויר, האור הנראה המופץ מהשמש, קרינה אלקטרומגנטית וכדומה

זוהי קרינה הנוצרת בתנועת גלים אלקטרומגנטיים כגון שידור של תחנת רדיו, טלוויזיה, מוקדי שידור סלולריים וכד'. גלים אלו מורכבים משדות חשמליים ומגנטיים ונעים במהירות האור. גלים אלקטרומגנטיים קיימים בטבע במגוון גדול של תדרים המכילים את רוב תחומי החיים: האור הנראה, המיקרוגל הביתי, משדרי הרדיו והטלוויזיה, תחנות לווינים, מכ"מים, מוקדים לשידור סלולרי, רשת החשמל, מיטות שיזוף ועוד…

קרינה אלקטרומגנטית בעלת אנרגיה מספקת לגרום ליוניזציה של אטומים במולקולות.

אחד משלושת סוגי הקרינה הרדיואקטיבית.קרינה זו נוצרת על ידי פליטת גרעין של הליום (++H) בעל שני ניוטרונים/שני פרוטונים מגרעיניהם של יסודות רדיואקטיבים ומלאכותיים והוא בעל מטען חיובי.

אחד משלושת סוגי הקרינה הרדיואקטיבית.קרינה זו נוצרת על ידי אלקטרון או פוזיטרון, הנפלט מגרעין של יסוד רדיואקטיבי בתהליך שנקרא "התפרקות ביתא", שאחראי לו הכוח הגרעיני החלש. בתהליך זה הופך ניוטרון בגרעין לפרוטון.תהליך דומה, בו הפרוטון פולט פוזיטרון והופך לניוטרון, נקרא "התפרקות ביתא הפוכה".

אחד משלושת סוגי הקרינה הרדיואקטיבית.קרינה זו נוצרת על ידי פוטונים (חלקיקים הנושאים את הכוח האלקטרומגנטי) הנפלטים מגרעין אטום מעורער כאשר הוא עובר למצב ערעור נמוך יותר.טווח האנרגיה של קרני גמא הוא 10 עד 100 מגה אלקטרון וולט.

קרינת רנטגן היא קרינה אלקטרומגנטית הנקראת קרינת עצר או קרינת בלימה והיא מתחוללת כאשר חלקיקים טעונים מתקרבים לגרעיני אטומים.תוך כדי התקרבות חל שינוי בתאוצת החלקיקים וכתוצאה מכך הם פולטים קרינה אלקטרומגנטית.תחום אורכי הגל של קרינת רנטגן הוא קרני גמא קצרות לבין האור האולטראסגול.

קרינה אלקטרומגנטית אשר אין בה אנרגיה מספקת לגרום ליוניזציה של אטומים במולקולות.

קרינה קוסמית היא קרינה אלקטרומגנטית שעוצמתה חלשה ומגיע אל פני כדור הארץ כגלי מיקרו מכל הכיוונים בחלל. אין סכנה לחשיפת יתר ממקורקרינה זה.

לא, אנטנות המשמשות לקליטה בלבד אינן מקרינות לסביבה (קרינה נוצרת בזמן שידור).

אנטנות אלה משדרות בזמנים קצובים וקצרים ולכן רמת הקרינה הממוצעת שלהם זניחה.

לא, צלחות YES הן אנטנות קליטה לכל דבר, בדיוק כמו אנטנות טלוויזיה רגילות הנמצאות על גגות בתים, והן אינן פולטות קרינה.

מאז 1992 פועלת ועדה בין-לאומית להגנה מפני קרינה בלתי מייננת (ICNIRP), שתפקידה לעקוב אחר כל המחקרים המתפרסמים בעולם בתחום, ולגבש ההנחיות בדבר חשיפה לקרינה בלתי מייננת. ההנחיות לוקחות בחשבון את רמות האנרגיה המרביות המותרות, וכן מקדמי בטחון נוספים כדי להגן מפני ההשפעות התרמיות (בלבד) של הקרינה הבלתי מייננת. ההמלצות מבוססות על ידע רב שנצבר בתחומים רבים כמו האפידמיולוגיים; רפואיים; ניסויים בבעלי חיים ומחקרים שנעשו ברמת תאי הגוף והרקמות. ההשפעות הבריאותיות משתנות לפי תחומים.בתחום קרינת הרדיו (RF) שנחקרת מאז גילוי גלי הרדיו לפני כמאה שנה, ההשפעה היחידה המוכרת כיום היא חימום האזור החשוף.בתחום השפעות השדה המגנטי בתדרי רשת החשמל (ELF), מחקרים אפידמיולוגים מצביעים על כמות גדולה של מקרי לוקמיה בקרב ילדים באזורים הסמוכים לקווי מתח של רשת ההולכה הארצית לעומת מספר אזורים בהם רשת ההולכה אינה סמוכה. כמו כן נמצא קשר בין חשיפה לשדה מגנטי וסוגי סרטן אצל מבוגרים.

רמות גבוהות של אנרגיה בתדר הרדיו, הנבלעות על-ידי הגוף גורמות להעלאת הטמפרטורה בגוף. ההשפעות התרמיות (חום) ידועות כמזיקות. רמות החשיפה שנקבעו על ידי ארגון הבריאות העולמי, מתבססות על השפעות תרמיות בלבד. ההשפעות הא-תרמיות (שאינן קשורות להעלאת הטמפרטורה בגוף) נחקר מזה עשרות שנים על ידי מדענים רבים ברחבי העולם. עד כה לא אובחן קשר בין השפעות א-תרמיות האפשריות לתחלואה.

מקורות טבעיים: הקרינה האלקטרומגנטית החושפת את כדור הארץ לכל ספקטרום התדרים האלקטרומגנטיים נובעת ממקורות קרינה טבעיים: השמש, פעילות אטמוספרית כמו סערות ברקים ופריקה אלקטרוסטטית.
מוקדי שידור: ההתפתחות הטכנולוגית במאה ה -20 הביאה לשימוש נרחב בתדרי רדיו לצורכי ביטחון, תקשורת, תעשייה, בידור, רפואה, צריכה ביתית ועוד. כגון: תחנות לשידורי טלוויזיה, תחנות לתקשורת לווינים, תחנות לרדיו חובבים, משדרי רדיו ( תחנות מקומיות וארציות), מוקדים לשידור סלולרי וכדומה.
מתקני חשמל: שנאים, מכשור חשמלי, קווי חשמל, תחנות השנאה.
לייזרים: למטרות רפואיות, במופעי בידור, בציוד משרדי.

טלפונים אלחוטיים ביתיים פולטים קרינה בלתי מייננת, בדיוק כמו כל מכשיר אחר שמשדר, אך בשל הקרבה הפיזית בין בסיס האנטנה למכשיר, עוצמת השידור של המכשיר נמוכה ולכן גם רמת הקרינה. את הקרינה של המכשיר מודדים ביחידות SAR. רמת ה SAR ממכשיר טלפון אלחוטי ביתי נמוכה בסדר גודל (כלומר, פי 10) מהרמה של מכשירי טלפון ניידים.

שתף את המאמר