Picture of מני סגל

מני סגל

מני סגל יועץ חשמל וקרינה, בעל ומנהל חברה קטנה מהידועות והיציבות במדינה, העוסקת למעלה מ 30 שנים, בכל שלבי העבודות בעולם הקרינה. החל משלב החיזוי והמדידות וכלה בשלב פתרונות. החברה בשיתוף פעולה הדוק עם החברות הגדולות בארץ, והגיעה להישגים מרשימים.

חשמל אלטרנטיבי וחשמל סולארי -מה שצריך לדעת

אם  אתם חשים כקהל שבוי של חברת החשמל הישראלית וכי, כמונופול, היא יכולה (ואף עושה) כל מה שעולה על רוחה, ולכולנו, אין ברירה אלא לקבל את התכתיבים והתעריפים שלה, להרכין ראש ולשתוק, אתם בחברה טובה. אבל, הנה משהו שעשוי לעודד אתכם מעט, החלופות לרשת החשמל הקונבנציונאלית כבר בדרך, והן אינם מגיעות דווקא מאנשים שמנסים לשבור את המונופול, אלא מזווית ראיה שונה לגמרי, מתוך הדאגה לאיכות הסביבה.

מה רע בחשמל הקונבנציונאלי?

הפקת חשמל בשיטה הנהוגה כיום נחשבת לאחד מהגורמים המזהמים ביותר שמכיר כדור הארץ. בין רשימת ההאשמות הארוכה שמטיחים השומרים על איכות הסביבה כלפי רשת החשמל הישראלית (כמו גם ברשתות מייצרות חשמל אחרות ברחבי העולם, אבל זה איננו אמור לגרום לנו לחוש טוב יותר, כמובן) ניתן למצוא את ההאשמה בדלדול משאבי הסביבה ויצירת זיהום אוויר כתוצאה מייצור חשמל, שימוש בפחם מזהם ועוד כהנה וכהנה האשמות, אשר אף אחת מהן איננה נמצאת בידינו, האזרח הקטן, אשר תלוי בחברת החשמל לצורך הפעלת מכשיריו הביתיים והעסקיים.

חשמל סולארי

החלופה הזמינה הראשונה, אשר מוכרת לנו מחיינו בארץ, היא חשמל סולארי, שימוש בקרני השמש לצורך הפקת האנרגיה הנדרשת למאור, חימום ושאר צריכת החשמל שלנו. אמנם, אנחנו מכירים את הקונספט ב"קטן" מדוד השמש הביתי, אבל בשנים האחרונות חלה התפתחות רבה בטכנולוגיה, וכיום, כמעט כל בעל בית פרטי, בעל מבנה עסקי או בעל מבנה תעשייה, יכול להפחית בצורה ניכרת את חשבון החשמל שלו על ידי שימוש בפאנלים סולאריים ומערכות סולאריות  ולהפיק חשמל סולארי, אשר נכון לכרגע, משולב בשימוש בחשמל קונבנציונאלי. ההתפתחויות בתחום הן מהירות, ולא מן הנמנע שבעוד מספר שנים, כל צריכת החשמל שלנו תגיע מן השמש, ממקור אלטרנטיבי בודד אחר, או משילובים ביניהם.

אילו מקורות אנרגיה אלטרנטיבית אחרים קיימים?

ישנם מקורות רבים ואף הם, מתרבים כל הזמן, בהתאם ללחץ המופעל על מדענים ואנשי טכנולוגיה למצוא פתרונות, שהרי שעון החול של כדור הארץ מתקתק ואוזל במהירות. הנה כמה מהשיטות הפחות מוכרות:

 

  • ייצור דלקים ממקורות חלופיים, למשל ביולוגיים – חומרי הדלק מופקים ממקורות ביולוגיים מתחדשים (לרוב, מקורות מהצומח), על מנת להוות חלופה ירוקה לדלקים המופקים ממקורות המתדלדלים (כנפט, פחם או גז).
  • הפקת אנרגיה בעזרת הפרשי מליחות – שיטה המנוסה על ידי חברה נורבגית, הפועלת על בסיס עקרון האוסמוזה שבין מים מלוחים למים מתוקים.
  • הפקת אנרגיה באמצעות ניצול כוחות הגאות והשפל – במפרץ פאנדי הקנדי, הידוע בתהודת הגאות שלו, נעשים ניסויים שונים כדי לרתום את כוח הגאות והשפל לצורך יצירת אנרגיה. אחד מהם הוא הצבת טורבינות תת מימיות, שתופעלנה בעזרת הזרמים שבמצולות ותפעלנה גנרטור, המחובר לכבלים שיעבירו את החשמל לחוף.

 

לסיכום:

עתיד הפקת האנרגיה נמצאת בחלופות הירוקות, המתחדשות, הבלתי מזהמות. יתכן שיעבור זמן לא רב, והתפישה שלנו בנוגע למקורות האנרגיה החלופיים תשתנה והם דווקא אלה שיהפכו למיינסטרים.

שתף את המאמר